Vurich in media – Verloren gewaand miljoenenschilderij veiliggesteld
In 2018 schreef het AD over een juridische strijd tussen twee kunsthandelaren. Beiden claimden eigenaar te zijn van een schilderij van de beroemde Russische schilder Kazimir Malevich, getiteld ‘Suprematism of the Spirit’. In opdracht van Bergh Stoop & Sanders zorgde Vurich ervoor dat dit schilderij niet kon worden vervreemd zolang de rechter nog geen uitspraak had gedaan.
Wat was het geval?
Kunsthandelaar Dmitri Shushkalov uit Moskou laat een schilderij dat wordt toegeschreven aan de beroemde Russische schilder Kazimir Malevich (1879-1935) restaureren bij het Wassenaarse atelier Redivivus. Dat doek was sinds de jaren twintig van de vorige eeuw spoorloos. Omdat hij echter de rekening niet betaalt, weigert het atelier het kunstwerk te retourneren. Intussen meldt zich ook nog een andere Russische kunsthandelaar, die claimt mede-eigenaar te zijn van het vermeende miljoenenstuk. Deze Leonid Kuropatkin laat er geen gras over groeien en laat beslag leggen op het schilderij dat in Wassenaar verblijft.
Patstelling?
Er waren nu dus plotsklaps meerdere partijen die eigendom pretenderen van een miljoenenschilderij. Redivivus verkeerde in grote onzekerheid aan wie het schilderij nu rechtsgeldig moest worden afgedragen. Kortom, een gerechtelijke uitspraak was onvermijdelijk. Omdat het gevaar dat het werk nog voordat de rechter uitspraak kon doen naar het buitenland zou worden gebracht niet ondenkbeeldig was, kreeg Vurich van Bergh Stoop & Sanders de opdracht het doek veilig te stellen.
Einde verhaal?
Vurich heeft het werk getraceerd in beslag genomen. Het gespecialiseerd kunsthuis Redivivus is daarbij aangesteld als bewaarder. Daardoor mocht Redivivus het werk niet meer afgeven zonder toestemming van de deurwaarder. Interessant detail hierbij was dat het atelier op verzoek van Vurich een gerechtelijk bevel heeft gekregen tot aanwijzing van het beslagobject. Dit om te voorkomen dat er beslag gelegd werd op een vervalsing. Omdat het miljoenenstuk tachtig jaar niet gezien is en er in de jaren negentig een zwendel is geweest met Malevich-schilderijen was dit bepaald niet ondenkbeeldig.